School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Klas rapport |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
Deze rapportage is op naam gesteld en dient met zorg gebruikt en bewaard te worden. De wettelijk geregelde bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betreffende leerling is van toepassing. Alleen personen die direct betrokken zijn bij de ontwikkeling van de betreffende leerling zijn gerechtigd deze rapportage in te zien. Voor anderen mogen deze gegevens niet toegankelijk zijn.
Deze rapportage is een weergave van diverse houdingen, gevoelens, gedachtes, meningen en gedragingen van een leerling op en t.a.v. het schoolleven. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van de leerling zelf.
Als u vragen heeft over deze rapportage of advies wilt hebben, kunt u contact opnemen met:
Pepijn Straatman
pepijn.straatman@psitestuitgevers.nl
06 - 10 06 02 83
of
Peter Tamboer
peter.tamboer@psitestuitgevers.nl
06 – 51 23 26 44
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Klas rapport |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
In deze rapportage worden alle resultaten uitgedrukt in normen van 1 tot 9. Dit zijn geen rapportcijfers! Zij representeren een positie in vergelijking met de antwoorden van andere leerlingen. Een hoge norm betekent dat een leerling positief geantwoord heeft in vergelijking met de antwoorden van andere leerlingen. Voor het bepalen van deze normen zijn de antwoorden gebruikt van ongeveer een miljoen leerlingen uit heel Nederland.
Voorbeeld:
Een leerling heeft een norm van 7 op een bepaalde eigenschap. Dit betekent dat deze leerling – net als 12% van alle leerlingen in Nederland – zichzelf relatief positief beoordeelt op deze eigenschap.
Normen |
Percentage van alle leerlingen met dezelfde norm |
---|---|
1 = zeer negatieve indicatie | 4% |
2 = negatieve indicatie | 7% |
3 = riskante indicatie | 12% |
4 = normaal | 17% |
5 = normaal | 20% |
6 = normaal | 17% |
7 = positief | 12% |
8 = heel positief | 7% |
9 = heel positief | 4% |
Normen 1 en 2 zijn negatieve indicaties (11% van de leerlingen).
Deze zijn in het overzicht gekleurd en omcirkeld.
Norm 3 is een riskante indicatie (12% van de leerlingen).
Deze zijn in het overzicht alleen omcirkeld.
Alle overige normen (4-9) kunnen beschouwd worden als normaal. Onderscheid binnen deze groep (77% van de leerlingen) is in het overzicht opgenomen, maar heeft geen klinische betekenis.
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Klas rapport |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
Leerlingnummers, namen en biografische gegevens.
Achternaam | Voornaam | Leerlingnummer | Geslacht | Leeftijd | ||||
De Bij | Maja | 111111 | f | 12 | ||||
De Clown | Pipo | 222222 | m | 12 | ||||
Konijn | Pieter | 333333 | m | 12 | ||||
Langkous | Pippi | 444444 | f | 12 | ||||
Duck | Donald | 12341234 | a | 12 |
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Klas rapport |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
BE | IM | ZB | OA | EA | TOT | WEL | PS | RL | SA | MOT | LG | CK | HH | ZEL | UV | ZP | SV | ASV | GW | PA | ||||||||||
De Bij | Maja | 8 | 3 | 9 | 4 | 7 | 4 | 4 | 5 | 7 | 2 | 8 | 6 | 8 | 6 | 3 | 4 | 3 | 1 | 8 | 3 | 9 | ||||||||
De Clown | Pipo | 5 | 8 | 5 | 4 | 6 | 3 | 6 | 5 | 5 | 7 | 1 | 3 | 1 | 1 | 6 | 6 | 6 | 7 | 9 | 7 | 3 | ||||||||
Konijn | Pieter | 4 | 8 | 4 | 5 | 6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 7 | 3 | 3 | 5 | 5 | 6 | 8 | 4 | 6 | 9 | 9 | 1 | ||||||||
Langkous | Pippi | 6 | 5 | 8 | 5 | 9 | 5 | 7 | 6 | 7 | 6 | 5 | 3 | 3 | 6 | 6 | 8 | 5 | 5 | 9 | 9 | 7 | ||||||||
Duck | Donald | 5 | 6 | 9 | 5 | 9 | 4 | 7 | 6 | 7 | 7 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 9 | 6 | 9 | ||||||||
Gemiddelde | 5.6 | 6 | 7 | 4.6 | 7.4 | 4 | 5.6 | 5.2 | 6 | 5.8 | 4.2 | 4 | 4 | 4.6 | 5 | 6.2 | 4.2 | 4.2 | 8.8 | 6.8 | 5.8 |
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Klas rapport |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
BE Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van invullen is vastgesteld aan de hand van het percentage tegenstrijdige antwoorden bij gelijkende stellingen.
Norm 1 of 2: | Er zijn aanwijzingen gevonden dat de vragenlijst slordig is gemaakt. |
Norm 3: | Er zijn lichte aanwijzingen gevonden dat de vragenlijst mogelijk (gedeeltelijk) slordig is gemaakt. |
Norm 4 – 9: | De vragenlijst is betrouwbaar ingevuld. |
Antwoordneigingen
IM | Sociaal wenselijke antwoordneiging (indruk maken op anderen) | |
ZB | Sociaal wenselijke antwoordneiging (zelfbedrog) |
OA Onzekere antwoordneiging
Er zijn ook leerlingen die heel onzeker zijn over wat ze zouden moeten antwoorden en geven relatief vaak het antwoord ‘Dat weet ik niet’.
Door deze antwoordneigingen kunnen zwakke schoolhoudingen soms minder goed gedetecteerd worden.
Een lage score (norm 1, 2 of 3) betekent dat een leerling relatief vaak vragen beantwoord heeft met ‘Dat weet ik niet’.
Let op: de normen 4 – 9 staan voor de volledigheid weergegeven, maar hebben geen klinische betekenis. Norm 9 is dus niet beter dan norm 5.
EA Evaluatieve antwoordneiging
Een klein deel van de leerlingen geeft aan de vragen uit de vragenlijst saai vindt of moeilijk te beantwoorden. Dit kan soms leiden tot slordig invulgedrag en/of de resultaten enigszins vertekenen.
TOT Algemene houding t.a.v. het schoolleven (totaal)
Dit geeft een totaalbeeld van alle schoolhoudingen weer.
WEL Welbevinden
Welbevinden is gebaseerd op onderstaande drie houdingen en enkele extra stellingen.
Dit is dus geen gemiddelde van onderstaande houdingen!
PS | Plezier op school |
RL | Relatie met de leerkrachten |
SA | Sociaal aanvaard voelen |
MOT Motivatie
Motivatie is gebaseerd op onderstaande drie houdingen en enkele extra stellingen.
Dit is dus geen gemiddelde van onderstaande houdingen!
LG | Leertaakgerichtheid |
CK | Concentratie in de klas |
HH | Huiswerk-houding |
ZEL Zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen is gebaseerd op onderstaande drie houdingen en enkele extra stellingen.
Dit is dus geen gemiddelde van onderstaande houdingen!
UV | Uitdrukkingsvaardigheid |
ZP | Zelfvertrouwen bij Proefwerken |
SV | Sociale Vaardigheid |
AS Algemeen gevoel van schoolveiligheid
Dit geeft in heel algemene zin weer in hoeverre een leerling zich veilig voelt op school.
Als een leerling zich niet veilig voelt kan dat een mogelijke oorzaak zijn van eventuele zwakke houdingen t.a.v. het schoolleven.
Sociale schoolveiligheid is niet in deze tabel opgenomen, omdat deze gelijk staan aan de schalen RL (relatie met de leerkrachten) en SA (sociaal aanvaard voelen).
Fysieke schoolveiligheid is niet in deze tabel opgenomen, omdat dit geen ervaring of gevoel van de leerling zelf betreft, maar de waarnemingen die door de leerling zijn gedaan. Een klasgemiddelde van fysieke schoolveiligheid staat op de volgende pagina.
GW Gepest worden
PA Zelf (meedoen aan) pesten van anderen
Als een leerling gepest wordt, kan dat een mogelijke oorzaak zijn van eventuele zwakke houdingen t.a.v. het schoolleven.
Let op: een lage norm is altijd een negatieve indicatie. Een lage norm bij pesten betekent dus dat iemand pestgedrag vertoont. Een lage norm bij gepest worden betekent dat iemand gepest wordt.
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Klas rapport |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
In onderstaand overzicht worden de gemiddeldes van alle leerlingen van de klas gepresenteerd.
In dit overzicht wordt ‘Schoolveiligheidsgevoel’ gepresenteerd, dat bestaat uit drie aspecten. Voor de sociale schoolveiligheid zijn hier de gemiddeldes van twee schalen (RL en SA) over schoolhoudingen opnieuw weergegeven.
Twee schalen over ‘Fysieke Schoolveiligheid Observatie’ worden uitsluitend gepresenteerd als klasgemiddeldes. De vragen over fysieke schoolveiligheid betreffen niet de ervaringen van de leerlingen zelf, maar de waarnemingen die zij gedaan hebben op school.
Betrouwbaarheid van invullen | 5.6 |
Antwoordneigingen | |
Sociaal wenselijke antwoordneiging (indruk maken op anderen) | 6 |
Sociaal wenselijke antwoordneiging (zelfbedrog) | 7 |
Onzekere antwoordneiging | 4.6 |
Evaluatieve antwoordneiging | 7.4 |
Algemene houding t.a.v. het schoolleven (totaal) | 4 |
Welbevinden | 5.6 |
Plezier op school | 5.2 |
Relatie met de leerkrachten | 6 |
Sociaal aanvaard voelen | 5.8 |
Motivatie | 4.2 |
Leertaakgerichtheid | 6 |
Concentratie in de klas | 4 |
Huiswerk-houding | 4.6 |
Zelfvertrouwen | 5 |
Uitdrukkingsvaardigheid | 6.2 |
Zelfvertrouwen bij Proefwerken | 4.2 |
Sociale Vaardigheid | 4.2 |
Pestgedrag | |
Pesten | 5.8 |
Gepest worden | 6.8 |
Schoolveiligheidsgevoel | |
Algemeen gevoel van schoolveiligheid | 8.8 |
Sociale schoolveiligheid (relatie met de leerkrachten) | 6 |
Sociale schoolveiligheid (sociaal aanvaard voelen) | 5.8 |
Fysieke Schoolveiligheid Observatie | |
Fysieke schoolveiligheid op school | 4.8 |
Fysieke schoolveiligheid buiten school | 5 |
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Klas rapport |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
Totaal aantal leerlingen: 5
Ja | Weet niet | Nee | ||
Op school | ||||
Pesten | 2 | 0 | 3 | |
Schelden | 3 | 1 | 1 | |
Vechten | 1 | 1 | 3 | |
Hard slaan | 1 | 3 | 1 | |
Spullen stelen/afpakken | 0 | 3 | 2 | |
Bezit van messen | 0 | 1 | 4 | |
Bedreigingen | 0 | 3 | 2 | |
Afpersing | 0 | 2 | 3 | |
Buiten school | ||||
Pesten | 3 | 0 | 2 | |
Schelden | 1 | 2 | 2 | |
Vechten | 2 | 1 | 2 | |
Hard slaan | 1 | 3 | 1 | |
Spullen stelen/afpakken | 2 | 1 | 2 | |
Bezit van messen | 0 | 0 | 5 | |
Bedreigingen | 0 | 2 | 3 | |
Afpersing | 0 | 2 | 3 |