School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Individueel rapport |
Naam: | Maja De Bij |
Leerlingnummer: | 111111 |
Datum afname: | 02-10-2021 |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
Deze rapportage is op naam gesteld en dient met zorg gebruikt en bewaard te worden. De wettelijk geregelde bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betreffende leerling is van toepassing. Alleen personen die direct betrokken zijn bij de ontwikkeling van de betreffende leerling zijn gerechtigd deze rapportage in te zien. Voor anderen mogen deze gegevens niet toegankelijk zijn.
Deze rapportage is een weergave van diverse houdingen, gevoelens, gedachtes, meningen en gedragingen van een leerling op en t.a.v. het schoolleven. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van de leerling zelf.
Als u vragen heeft over deze rapportage of advies wilt hebben, kunt u contact opnemen met:
Pepijn Straatman
pepijn.straatman@psitestuitgevers.nl
06 - 10 06 02 83
of
Peter Tamboer
peter.tamboer@psitestuitgevers.nl
06 – 51 23 26 44
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Individueel rapport |
Naam: | Maja De Bij |
Leerlingnummer: | 111111 |
Datum afname: | 02-10-2021 |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
In deze rapportage worden alle resultaten uitgedrukt in normen van 1 tot 9. Dit zijn geen rapportcijfers! Zij representeren een positie in vergelijking met de antwoorden van andere leerlingen. Een hoge norm betekent dat een leerling positief geantwoord heeft in vergelijking met de antwoorden van andere leerlingen. Voor het bepalen van deze normen zijn de antwoorden gebruikt van ongeveer een miljoen leerlingen uit heel Nederland.
Voorbeeld:
Een leerling heeft een norm van 7 op een bepaalde eigenschap. Dit betekent dat deze leerling – net als 12% van alle leerlingen in Nederland – zichzelf relatief positief beoordeelt op deze eigenschap.
Normen |
Percentage van alle leerlingen met dezelfde norm |
---|---|
1 = zeer negatieve indicatie | 4% |
2 = negatieve indicatie | 7% |
3 = riskante indicatie | 12% |
4 = normaal | 17% |
5 = normaal | 20% |
6 = normaal | 17% |
7 = positief | 12% |
8 = heel positief | 7% |
9 = heel positief | 4% |
Normen 1 en 2 zijn negatieve indicaties (11% van de leerlingen).
Norm 3 is een riskante indicatie (12% van de leerlingen).
Alle overige normen (4-9) kunnen beschouwd worden als normaal. Onderscheid binnen deze groep (77% van de leerlingen) is in het overzicht opgenomen, maar heeft geen klinische betekenis.
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Individueel rapport |
Naam: | Maja De Bij |
Leerlingnummer: | 111111 |
Datum afname: | 02-10-2021 |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
Hieronder staan de resultaten gepresenteerd in vijf onderdelen.
Wij adviseren om de resultaten ook in de gepresenteerde volgorde te lezen.
Als de vragenlijst slordig is gemaakt kan dat invloed hebben op de uitslagen. Als de vragenlijst zo slordig is gemaakt dat de uitslagen niet meer betrouwbaar zijn, wordt dat hieronder aangegeven.
Sociaal wenselijke antwoordneiging (indruk maken op anderen): | 3 |
Sociaal wenselijke antwoordneiging (zelfbedrog): | 9 |
Onzekere antwoordneiging: | 4 |
Een klein deel van de leerlingen geeft aan de vragen uit de vragenlijst saai vindt of moeilijk te beantwoorden. Dit kan de resultaten enigszins vertekenen.
Evaluatieve antwoordneiging: | 7 |
Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie houdingen: welbevinden, motivatie en zelfvertrouwen. Binnen elk van deze houdingen kan onderscheid gemaakt worden tussen drie verschillende aspecten van een houding. Ook wordt een samenvattende totaalscore gepresenteerd. Wij adviseren zorgvuldig om te gaan met mogelijke interpretaties. Uit onderzoek is gebleken dat meestal bij 3 of meer lage normen (1 of 2) sprake is van een probleem, maar dat een enkele lage norm niet meteen verontrustend hoeft te zijn. Let op: dit zijn geen rapportcijfers, maar normen!
Algemene houding t.a.v. het schoolleven (totaal): | 4 |
Welbevinden | 4 |
Plezier op school | 5 |
Relatie met de leerkrachten | 7 |
Sociaal aanvaard voelen | 2 |
Motivatie | 8 |
Leertaakgerichtheid | 6 |
Concentratie in de klas | 8 |
Huiswerk-houding | 6 |
Zelfvertrouwen | 3 |
Uitdrukkingsvaardigheid | 4 |
Zelfvertrouwen bij Proefwerken | 3 |
Sociale Vaardigheid | 1 |
Eventuele zwakke houdingen t.a.v. het schoolleven kunnen samenhangen met
pestgedrag en een gevoel van schoolveiligheid.
Let op: een lage norm is altijd een negatieve indicatie. Een lage norm bij pesten betekent dus dat iemand pestgedrag vertoont. Een lage norm bij gepest worden betekent dat iemand gepest wordt.
Algemeen gevoel van schoolveiligheid | 8 |
Gepest worden | 3 |
Zelf (meedoen aan) pesten | 9 |
Sociale schoolveiligheid omvat de schalen ‘Relatie met de leerkrachten’ en ‘Sociaal aanvaard voelen’ uit de hoofdschaal ‘Welbevinden’.
Zie hierboven bij 3. Houdingen t.a.v. het schoolleven.
Fysieke schoolveiligheid wordt uitsluitend als klasgemiddelde gepresenteerd in het klas- en schooloverzicht.
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Individueel rapport |
Naam: | Maja De Bij |
Leerlingnummer: | 111111 |
Datum afname: | 02-10-2021 |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
Norm | Negatief | Riskant | Normaal | Positief | Heel positief | |
(11%) | (12%) | (54%) | (12%) | (11%) | ||
Betrouwbaarheid | 8 | ████████ | ||||
Sociaal wenselijke antwoordneiging (indruk maken op anderen) | 3 | ████████ | ||||
Sociaal wenselijke antwoordneiging (zelfbedrog) | 9 | ████████ | ||||
Onzekere antwoordneiging | 4 | ████████ | ||||
Evaluatieve antwoordneiging | 7 | ████████ | ||||
Algemene houding t.a.v. het schoolleven (totaal) | 4 | ████████ | ||||
Welbevinden | 4 | ████████ | ||||
Plezier op school | 5 | ████████ | ||||
Relatie met de leerkrachten | 7 | ████████ | ||||
Sociaal aanvaard voelen | 2 | ████████ | ||||
Motivatie | 8 | ████████ | ||||
Leertaakgerichtheid | 6 | ████████ | ||||
Concentratie in de klas | 8 | ████████ | ||||
Huiswerk-houding | 6 | ████████ | ||||
Zelfvertrouwen | 3 | ████████ | ||||
Uitdrukkingsvaardigheid | 4 | ████████ | ||||
Zelfvertrouwen bij Proefwerken | 3 | ████████ | ||||
Sociale Vaardigheid | 1 | ████████ | ||||
Algemeen gevoel van schoolveiligheid | 8 | ████████ | ||||
Gepest worden | 3 | ████████ | ||||
Zelf (meedoen aan) pesten | 9 | ████████ |
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Individueel rapport |
Naam: | Maja De Bij |
Leerlingnummer: | 111111 |
Datum afname: | 02-10-2021 |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |
Maja heeft de vragenlijst betrouwbaar ingevuld.
Zij heeft de neiging om een goede indruk te willen maken. Daardoor zijn de antwoorden vaak positiever dan in werkelijkheid het geval is. Hierdoor is het beeld van welbevinden, motivatie en de totaalscore iets te rooskleurig. En misschien wordt het pesten van anderen ontkend.
Maja heeft een normale algemene houding ten aanzien van het schoolleven.
Haar
gevoel over de school waar
zij
op zit is
normaal.
Dit gevoel over de school wordt voor een deel bepaald door wat hieronder staat.
Zij
ervaart de school als
enigszins plezierig.
Zij
heeft een
positieve
relatie met de leerkrachten.
Zij
heeft een
negatieve
relatie met de andere leerlingen.
Haar
motivatie ten aanzien van schoolwerk is
heel goed.
Deze mate van motivatie wordt voor een deel bepaald door wat hieronder staat.
Zij
doet
op een normale manier
haar
best op schoolwerk.
Zij
kan zich
heel goed
concentreren in de klas.
Zij
doet
op een normale manier
haar
best op huiswerk.
Haar
zelfvertrouwen op school is
aan de lage kant.
Deze mate van zelfvertrouwen wordt voor een deel bepaald door wat hieronder staat.
Zij
vindt het
soms gemakkelijk en soms moeilijk
om te vertellen of op te schrijven wat
zij
denkt.
Zij
heeft
iets te weinig
zelfvertrouwen bij proefwerken.
Zij
heeft een
heel zwakke
sociale vaardigheid in de klas.
Maja doet niet of nauwelijks mee met het pesten van anderen.
Maja wordt wel eens gepest.
Maja
voelt zich
heel veilig
op school.
Zij
heeft een
positieve
relatie met de leerkrachten.
Zij
heeft een
negatieve
relatie de andere leerlingen.
School Attitude Questionnaire Internet (SAQI) | Individueel rapport |
Naam: | Maja De Bij |
Leerlingnummer: | 111111 |
Datum afname: | 02-10-2021 |
Klas: | Klas 1A |
Niveau: | 1e klas HAVO |
School: | Tamboerschool |
Plaats: | Amsterdam |