Auteurs
Drs. H.C.M. (Harrie) Vorst was verbonden aan de afdeling Psychologische Methodenleer van de Universiteit van Amsterdam. Drs. J.A.E. (Joop) Smits was inspecteur onderwijs, vooral belast met het toezicht op (speciaal) onderwijs en voortgezet onderwijs. In onderwijskringen zijn zij bekend als auteurs van de SchoolVragenLijst (SVL), de meest gebruikte test in het Basis- en Voortgezet Onderwijs.
Inhoud
-
Algemene houding t.a.v. het schoolleven
-
Welbevinden
Plezier op school
Relatie met de leerkrachten
Sociaal aanvaard voelen
-
Motivatie
Leertaakgerichtheid
Concentratie in de klas
Huiswerk-houding
-
Zelfvertrouwen
Uitdrukkingsvaardigheid
Zelfvertrouwen bij Proefwerken
Sociale Vaardigheid
-
Pestgedrag
(meedoen aan)pesten van anderen
gepest worden
-
Schoolveiligheid
Algemeen gevoel van schoolveiligheid
Sociale schoolveiligheid
Fysieke schoolveiligheid
-
Betrouwbaarheid
-
Antwoordneigingen
Sociaal wenselijke antwoordneiging (indruk maken op anderen)
Sociaal wenselijke antwoordneiging (zelfbedrog)
Onzekere antwoordneiging
Evaluatieve antwoordneiging
Meer Informatie Monitor Schoolveiligheid
Scholen zijn verplicht om jaarlijks veiligheid op school te monitoren. Psi Testuitgevers voorziet in deze behoefte met de SAQI. Op onderstaande weblinks kunt u lezen over wat de Onderwijsinspectie verwacht van de school en van Psi Testuitgevers als aanbieder van een schoolveiligheidsmonitor.
https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/sociale-veiligheid/zorgplicht-veiligheid-leerlingen
https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/sociale-veiligheid/toezicht-op-naleving-zorgplicht-sociale-veiligheid-op-school
https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/sociale-veiligheid/vraag-en-antwoord
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veilig-leren-en-werken-in-het-onderwijs/veiligheid-op-school
https://open.overheid.nl/documenten/ronl-de618287cc0b9a563bd2beacc44d27e62881649e/pdf
https://www.schoolenveiligheid.nl/kennisbank/monitoring/
Samenvattend zijn er twee vragen:
1. Wat maakt een school veilig?
- Als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast, bijv. door pestgedrag.
- Als leerlingen zich op school ook veilig voelen.
2. Wat moet een school meten?
- Algemeen sociaal en fysiek welbevinden
- Ervaren gevoel van sociale en fysieke veiligheid
- Aantasting van sociale en fysieke veiligheid
Welbevinden:
Algemeen gevoel van sociaal en fysiek welbevinden op school, positieve gevoelens over klas, leerkrachten en klasgenoten, jezelf kunnen zijn, je prettig en thuis voelen e.d.
Sociale veiligheid:
Aantasting van de integriteit in het intermenselijk verkeer, bijvoorbeeld door uitschelden,
belachelijk maken, achterstelling en discriminatie, vernedering, buitensluiten, e.d.
Fysieke veiligheid:
Aantasting van de lichamelijke integriteit, bijvoorbeeld door het toebrengen van lichamelijke pijn of letsel; denk bijvoorbeeld aan geweld in de vorm van slaan, schoppen, e.d.