Open

Gebruikershandleiding (in 12 stappen)    

 

Aanvragen & afnameprocedure                                                   

De gehele procedure van aanvragen tot en met het downloaden van rapportages is bij de SVL en SAQI efficiënt en vereist weinig inspanning en tijd van degene die de afnames organiseert. In het kort komt het erop neer dat u als organisator de beheerder wordt van een eigen webpagina voor uw school. Beheerders zijn meestal intern begeleiders of zorgcoördinatoren. De gehele procedure staat op de volgende pagina’s in 12 stappen beschreven. Het kost ongeveer een uur om alles goed te lezen en zelf e.e.a. uit te proberen. Hou er wel rekening mee dat een aanvraag door ons aangemaakt moet worden. Meestal doen wij dit binnen een uur, maar het kan een enkele keer ietsje langer duren. Als u vragen heeft, kunt u natuurlijk contact opnemen per e-mail of per telefoon. Dan maken wij uw aanvraag meteen in orde. Wij zijn de hele dag bereikbaar. Het kan wel gebeuren dat we op alle nummers in gesprek zijn. Als u een duidelijk bericht achterlaat, uw naam en het telefoonnummer waarop u het best bent te bereiken, dan bellen we onmiddellijk terug.

Als u een nieuwe klant bent en nog geen account heeft, volg dan alle stappen.

Als u een bestaande klant bent en al een account heeft, let dan vooral op de teksten in geel. Dit betreft enkele zaken die iets gewijzigd zijn. Maar geen zorgen, u kunt bijvoorbeeld de SAQI of SVL vrijwel precies zo blijven gebruiken als voorheen. U kunt blijven inloggen waar u altijd inlogt. U hoeft dan alleen uw wachtwoord te veranderen. In het kort zijn er voor bestaande klanten de volgende wijzigingen:

  1. U kunt op meerdere weblinks inloggen. Zie stap 1.
  2. U dient zelf een nieuw wachtwoord aan te maken. Zie hieronder.
  3. Er kan maar 1 account zijn per school. Zie stap 2.
  4. U kunt meerdere accounts aanmaken voor docenten of andere beheerders. Zie stap 3
  5. U kunt als beheerder alle producten beheren en afnemen (dus ook bijv. een vragenlijst dyslexie). Zie stap 12.
  6. Let op dat het raadzaam is dat leerlingen inloggen met hun vaste leerling-nummer van school. Zie stap 8 en 9.

Wachtwoord wijzigen:

  1. Ga naar www.saqi.nl
  2. Klik links in het menu op ‘medewerker’.
  3. Vul uw e-mailadres in.
  4. U ontvangt u een e-mail en moet u binnen twee uur uw account bevestigen.
  5. Controleer eventueel ook uw spambox.
  6. Vervolgens wordt u verzocht een zelfgekozen wachtwoord op te geven.
  7. Daarna kunt u inloggen. U komt dan op onze website.
  8. Daar kunt u het door u gewenste product aanklikken.
  9. Als u dan bijvoorbeeld op de SAQI-pagina komt, dan kunt u links in het scherm weer klikken op ‘medewerker’.

 

Stap 1: Weblinks

Als u een account heeft, kunt u inloggen op het algemene portal of op de webpagina van het product dat u gebruikt. Als u een bestaande klant bent, dient u – na het inloggen – uw wachtwoord te wijzigen in een zelfgekozen wachtwoord. Zie op de volgende bladzijde onder ‘Inloggen’.

U kunt vanaf alle pagina’s ook altijd naar onze algemene website. Daar kunt u ook gemakkelijk naar andere producten klikken.

Portal:                                                 https://portal.psitestuitgevers.nl/

Website Psi Testuitgevers:                 www.psitestuitgevers.nl/

SVL:                                                  www.svldigitaal.nl/

SAQI:                                               www.saqi.nl/

 

Stap 2: Aanvragen, autorisatie, inloggegevens (en bewaar deze goed!) en inloggen

Als u een nieuwe klant bent en bijvoorbeeld de SAQI wilt uitproberen, kan dat gratis. Maar dan moet u eerst een account hebben. Let op dat er maar 1 account per school kan bestaan. Als er bijvoorbeeld meerdere afdelingen van uw school zijn die elk een eigen account willen, dan kunt u die zelf aanmaken. Enkele scholen hadden voorheen al meerdere accounts. Wij hebben het meest actieve account geactiveerd. De overige accounts hebben een e-mail ontvangen. Wij kunnen op verzoek deze accounts en in overleg samenvoegen.

 

Aanvragen

Ga naar de website van de SVL www.svldigitaal.nl/of de SAQI www.saqi.nl/en klik in het menu links op de pagina onder ‘Bestellen’ >> ‘Aanvragen’. Vul de demo-aanvraag in en klik op ‘Verzenden’. Let op dat u het juiste e-mailadres invult! Aanvragen is geheel kosteloos.

 

Autorisatie
Uw aanvraag komt bij ons via e-mail binnen. Wij maken dan een account voor uw school aan en geven u op als zijnde de beheerder van dit account. Wij controleren elk uur op binnengekomen aanvragen. Het kan een enkele keer ietsje langer zijn. Dus hou er rekening mee dat u niet onmiddellijk, maar wel heel snel een bevestiging krijgt per e-mail. Als u echt zeker wilt zijn en meteen een account wilt, dan kunt u ons ook bellen. Dan maken we het meteen in orde. Controleert u ook uw spam-box!

 

Bevestiging

In een e-mail ter bevestiging van uw aanvraag ontvangt u inloggegevens. Deze gegevens zijn bedoeld voor u als beheerder van het account van uw school. Het is niet de bedoeling dat u deze inloggegevens meteen deelt met allerlei anderen, ook niet met andere leerkrachten van uw school. Het is in het verleden wel gebeurd dat leerlingen op die manier de beschikking kregen over de inloggegevens en daarmee persoonlijke informatie van andere leerlingen konden inzien. U kunt er natuurlijk wel voor kiezen om uw inloggegevens te delen met een collega-beheerder. U kunt als beheerder ook een tweede beheerders-account zelf aanmaken. Zie Stap 3.

Inloggen

U kunt nu inloggen, op het portaal of op de pagina van de SAQI of SVL. Klik links in het menu op ‘medewerker’. Vul uw e-mailadres in. Vervolgens ontvangt u een e-mail en moet u binnen twee uur uw account bevestigen in deze e-mail. Vervolgens wordt u verzocht een zelfgekozen wachtwoord op te geven. Daarna kunt u inloggen. U komt dan op onze website. Daar kunt u het door u gewenste product aanklikken. Als u dan bijvoorbeeld op de SAQI-pagina komt, dan kunt u links in het scherm klikken op ‘medewerker’.

 

Wachtwoord kwijt of gegevens wijzigen

Als u uw inloggegevens kwijt bent geraakt, of u heeft het vermoeden dat uw inloggegevens of inloggegevens van leerkrachten in handen van derden zijn gekomen, dan kunt u een nieuw wachtwoord aanvragen bij ‘wachtwoord vergeten’ of neem dan contact op met ons. Als u gegevens wilt wijzigen, kunt u dat doen op deze pagina:https://portal.psitestuitgevers.nl/ Klik bovenaan de pagina op ‘Gegevens’. U kunt dan uw gegevens veranderen bij organisatie (dat bent u als beheerder) en bij gebruikers (dat zijn bijvoorbeeld leerkrachten). Als u twijfelt, neem dan contact met ons op, dan doen wij het voor u.

 

Stap 3: Voorbereiden: klas en docenten-accounts aanmaken

U bent gewend om altijd meteen klassen aan te maken. Vanaf nu is het handiger om eerst alle leerkrachten in te voeren. Maar dat kan eventueel ook later.

Ga naar de volgende pagina: https://portal.psitestuitgevers.nl/. Klik vervolgens bovenaan de pagina op ‘Gegevens’ en op ‘Gebruikers’. U ziet nu uw eigen naam staan als organisatiebeheerder. Klik rechtsboven op ‘Voeg gebruiker toe’. Vul dan de naam van een leerkracht in en zijn/haar e-mailadres als login. Klik bij ‘Geblokkeerd’ op ‘nee’. Als een leerkracht later bijvoorbeeld niet meer op uw school werkt, kunt u op ‘ja’ klikken. Klik vervolgens onderaan bij autorisatie dat het een leerkracht betreft. Zo kunt u alle leerkrachten invoeren.

Als u bij autorisatie op ‘organisatiebeheerder’ klikt, dan heeft u iemand als tweede beheerder ingevoerd. Deze tweede beheerder heeft precies dezelfde toegangs-rechten als u. U zou dan onderling afspraken kunnen maken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er meerdere locaties zijn van een school. Dan heeft elke locatie een eigen beheerder. Wat dan wel handig is, is om onderling af te spreken dat de naam van klassen niet hetzelfde is, want dat zou dan verwarring kunnen opleveren.

U kunt ook zichzelf de functie van leerkracht geven. Dan kunt u zelf bijvoorbeeld de vragenlijst uitproberen in een testklas. Alles bij elkaar is het iets meer werk dan voorheen, maar het geeft u een beter inzicht en controle over wie van de school toegang heeft tot wat precies en het geeft u de mogelijkheid zelf alles onder controle te houden.

Let op dat u na het invoeren van nieuwe gebruikers eerst de pagina voor klassen aanmaken ververst. Zo worden alle nieuwe gegevens opgeslagen. Daarna ziet u bij klassen aanmaken alle ingevoerde gebruikers staan. Als dit niet werkt, kunt u ook even uitloggen en weer inloggen.

 

Klassen aanmaken

Voordat u klassen gaat aanmaken, moet u eerst uitloggen en opnieuw inloggen (dan worden alle ingevoerde leerkrachten opgeslagen). Klik na opnieuw inloggen links in het menu onder ‘beheer’ op ‘school’. Ga links in het menu naar ‘Test voorbereiden: Nieuwe klas’. Hier kunt u voor elke klas een klas aanmaken.

U kunt het eerst even uitproberen door bijvoorbeeld een testklas aan te maken. Noem deze bijvoorbeeld: ‘Klas Test’. Als u zich heeft vergist, kunt u de klas verwijderen en opnieuw beginnen. U kunt meerdere klassen aanmaken, of een klas voor elke groep van leerlingen naar uw keuze. U hoeft niet de leerlingen in te vullen. Als leerlingen de afname beginnen met hun naam en leerling-nummer, wordt dat automatisch geregistreerd.

Vervolgens wordt gevraagd een niveau aan te klikken. Er zijn opties voor basisschool groep 6, 7 en 8 en voor voortgezet onderwijs klas 1, 2 en 3. Bij klas 4, 5 en 6 kunt u klas 3 aanvinken. Geef klassen wel de juiste naam. Bijvoorbeeld: ‘Klas 3b’. Bij ‘Testvariant’ kunt u kiezen of u ook de pestitems en/of schoolveiligheidsitems wilt afnemen. Auditieve afname is geschikt voor leerlingen van wie u denkt dat het lezen van de items teveel moeite gaat kosten.Let op dat de auditieve afname bij een klein deel van de items nog niet beschikbaar is vanwege enkele vernieuwingen. In de SAQI (niet in de SVL) kan de optie ‘Leerkrachtbeoordeling’ gebruikt worden. Als de leerkracht inlogt met de inloggegevens voor de leerkracht, kan hij/zij 18 van de 144 vragen (2 vragen voor elke basishouding) invullen. In de individuele rapportage wordt dan grafisch het verschil weergegeven in de hoofdschalen tussen de leerling en de leerkracht.

U kunt nu bij ‘kies een leerkracht’ de juiste leerkracht van de klas aanklikken.Klik vervolgens rechts in het scherm op ‘Mail leerkracht logingegevens en testafname instructies’. De inloggegevens worden dan automatisch naar de betreffende leerkracht gestuurd.Als u een klas heeft aangemaakt, klikt u op ‘Overzicht’. Dan ziet u al uw aangemaakte klassen onder elkaar staan.

 

Stap 4: Voorbereiden voor afname

De SVL en SAQI kunnen gemaakt worden op computers, laptops en tablets. Ook op sommige smartphones, maar niet allemaal. Smartphones hebben wel een nadeel, dat het scherm wat klein is wat niet bevorderlijk is voor serieus invulgedrag.

Let op dat er geluid afgespeeld kan worden als u leerlingen heeft die de auditieve afname willen doen. Maar voor de pestitems en veiligheidsitems kunnen zijn nog geen auditieve weergaves beschikbaar.

Klik links in het menu op ‘Overzichten: Klassen’. U ziet weer alle klassen onder elkaar staan. Als u nu op een klas klikt, ziet u logingegevens voor de leerlingen en voor de leerkracht. Deze gegevens heeft de leerkracht ook ontvangen.

De inloggegevens voor de leerlingen zijn de gegevens waarmee een leerling een afname kan starten.

De inloggegevens voor de leerlingen kunnen door de leerkracht bijvoorbeeld op het schoolbord genoteerd worden zodat de leerlingen allemaal tegelijk de inloggegevens kunnen invoeren. Deze inloggegevens zijn eenvoudig en bestaan uitsluitend uit letters en cijfers zodat er weinig kans is op verkeerd invullen. Alle leerlingen van een klas gebruiken dus dezelfde inloggegevens!  

De inloggegevens voor de leerkracht zijn eigenlijk vooral bedoeld voor na de afnames. Met deze gegevens kan de leerkracht de resultaten inzien van zijn/haar eigen klas, maar niet van andere klassen. Let u erop dat u aan de leerkracht doorgeeft voorzichtig om te gaan met deze gegevens, zodat leerlingen het niet kunnen gebruiken om de resultaten van anderen in te zien. De leerkracht kan tijdens de afname ook via de website volgen wie de vragenlijst heeft afgerond en wie nog niet.

Na de afnames (ook tijdens de afnames) kunt u in het klasoverzicht alle afnames zien. De leerlingen staan met naam en leerling-nummer onder elkaar. Als u snel een individuele leerling wilt opzoeken, kan dat ook in het menu: ‘Overzichten: Leerlingen’.

 

Stap 5. Afwezigheid leerling of onderbroken afname

Als een leerling afwezig is op de dag van de afnames, kan op elke andere dag de afname alsnog gedaan worden met dezelfde inloggegevens.

Als een leerling de vragenlijst niet af heeft, of de afname is onderbroken door een storing, dan kan deze afname binnen een maand hervat worden. Dit wordt automatisch ook geregistreerd in het overzicht. Als u op een onderbroken afname klikt, verschijnt een unieke individuele logincode en wachtwoord voor die leerling. Als de leerling daarmee inlogt, dan gaat de vragenlijst verder waar hij onderbroken was.

 

Stap 6: Oefenen als beheerder

Het is natuurlijk niet verplicht, maar wel handig voor u als beheerder de vragenlijst zelf een keer te maken en het gehele proces van aanvragen tot downloaden van rapportages te doorlopen. Als u dan zelf de SVL of SAQI gaat maken, let dan op dat u dan eerst uitlogt als beheerder.

U kunt een proefafname het beste in een testklas doen. Anders wordt uw afname geregistreerd in een klas waar u het misschien niet wilt. U kunt afnames niet zelf verwijderen en wij kunnen dat ook niet. We kunnen dit aanvragen bij onze IT-afdeling, maar dat kan dan een paar dagen duren.

Als u bij de proefafname ook een rapportage wilt, wordt er automatisch gefactureerd. Als het u alleen gaat om een indruk te krijgen van de itemsin SVL of SAQI, dan kan dat ook gratis. Als u dan negens (99) invult bij leeftijd en liefst ook bij leerling-nummer, wordt dit automatisch herkend als proefafname en niet gefactureerd.

Als u problemen ondervindt tijdens het inloggen, kan het zijn dat uw internetbrowser geen cookies accepteert. U kunt in uw browser instellen dat deze wel geaccepteerd worden.

Als u vragen heeft gedurende het doorlopen van het proces, kunt het best met ons bellen. Zeer grote kans dat wij direct kunnen opnemen en u meteen kunnen helpen. Anders bellen wij zo snel mogelijk op dezelfde dag terug.

 

Stap 7. Rapportages opvragen

Log in als beheerder. Links in het menu staan onder ‘Overzichten’ drie mogelijkheden: School, Klassen en Leerlingen.

Bij ‘Leerlingen’ kunt u op een leerling klikken (op de naam in blauw). Onder ‘Dossier’ kunt u een individuele rapportage opvragen en downloaden. Onder ‘Overzicht normgegevens’ kunt u een excel-bestand downloaden met alle uitslagen. Dit kan gemakkelijk gebruikt worden om de gegevens van de leerling op te slaan in schoolbestanden of volgsystemen.

Bij ‘Klassen’ kunt u op een klas klikken (in blauw). Dan ziet u onder de inloggegevens alle leerlingen die in deze klas de SVL of SAQI gemaakt hebben. Daaronder kunt u weer rapportages en gegevens in excel downloaden.

Bij ‘School’ kunt u eerst diverse mogelijkheden aanvinken die u in de rapportage getoond wilt zien. Daarna kunt u dit bestand weer downloaden.

U kunt alle rapportages downloaden of uitprinten of doormailen. Wees voorzichtig daarmee in verband met privacygevoelige informatie van de leerlingen. Het is gebeurd dat uitgeprinte bestanden toch in het bezit kwamen van leerlingen.

 

Stap 8: Instructies voor de leerkracht en leerling                                                          

De instructies voor de leerkracht zijn heel eenvoudig. Als die beschikken over de inloggegevens voor de afname, hoeven zij die alleen op het schoolbord te schrijven. De leerlingen moeten daarna hun naam en leerling-nummer invullen. Daarnaast dienen leerkrachten er natuurlijk zorg voor te dragen dat alle leerlingen in alle rust de SVL of SAQI kunnen maken.

Instructies voor de afname hoeven niet voorgelezen te worden, want die worden automatisch voor het begin van de vragenlijst aan de leerlingen zelf aangeboden. Het is wel raadzaam om alert te blijven op leerlingen die eventueel toch de instructies niet goed begrepen hebben.

De leerkracht kan er eventueel voor kiezen om klassikaal de instructies voorafgaand aan de vragenlijst te lezen terwijl de leerlingen allemaal meelezen.

 

Stap 9: Meelezen met het begin van de afname

1. Links op de pagina kunnen jullie inloggen. De gegevens staan op het bord.

2. Nu zie je een pagina van jullie klas. Je moet hier je leerling-nummer,voornaam, achternaam, leeftijd en of je een jongen of meisje bent invullen. Er is nu ook een derde optie ‘Anders’ voor kinderen die om wat voor reden dan ook liever niet invullen of zij een jongen of meisje zijn.

3. Klik nu op verder. Op de volgende pagina kan je alles nog een keer controleren.

4. Welke taal spreek je thuis het meest? Nederlands of een andere taal. Als iemand daarover twijfelt, steek je vinger dan op.

5. Wat was ongeveer je cijfer voor de volgende vakken op je laatste rapport?

Taal (bijv. Nederlands, Engels):       

Exact (bijv. Rekenen, Natuurkunde):           

Zaak (bijv. Geschiedenis, Economie):          

Bij leerlingen van de basisschool kan een leerkracht hier mogelijk advies geven over wat een goede indicatie is. Bijvoorbeeld de laatste beoordeling op een leestest.

 

Stap 10: Aanwijzingen voor de leerling: lees dit rustig en precies!

Deze vragenlijst gaat over jou en je school, en wat je daarvan vindt.

Het gaat om jouw mening.

Er zijn dus geen goede of foute antwoorden zoals bij een toets.

Alleen jouw mening telt en geef daarom gewoon een eerlijk antwoord.

 

Voorbeeld van een vraag: 'Ik vind huiswerk maken meestal leuk.'

Je kunt steeds kiezen uit drie antwoorden:

A. Dat is zo
B. Dat weet ik niet
C. Dat is niet zo
 

Als de zin een beetje ofhelemaal bij je past, kies je:          A. Dat is zo
Als de zin bijna niet of helemaal niet bij je past, kies je:   C. Dat is niet zo
Als je niet kunt kiezen tussen A of C, kies je:                    B. Dat weet ik niet
Ook als je de zin niet begrijpt, kies je:                                B. Dat weet ik niet

 

Let op het volgende:

1. Lees de vragen goed en beantwoord elke vraag eerlijk.

2. Er zijn geen foute antwoorden.

Elk antwoord is goed als het bij je past.

3. Je hoeft niet lang na te denken over een antwoord.

Kies het antwoord dat het eerst in je opkomt; dat is meestal het beste.

 

Stap 11: Leerkrachtbeoordeling

Als de school gekozen heeft voor de optie ‘leerkrachtbeoordeling’, kan dit door een leerkracht als volgt gedaan worden.

De leerkracht logt in met de inloggegevens voor de leerkracht. Deze zijn zichtbaar als op de betreffende klas wordt geklikt.

            Vervolgens klikt de leerkracht op ‘klasoverzicht’. Dan staat midden op het scherm:

‘Start leerkrachtbeoordeling’. Op deze pagina wordt de leerkracht automatisch van leerling naar leerling gebracht. Er kan ook zelf gekozen worden voor welke leerlingen de beoordeling wordt ingevuld. Voor elke leerling met lage scores worden dan 18 items aangeboden. Dit zijn 18 items die alle leerlingen zelf ook hebben ingevuld. De antwoorden van de leerkracht worden vervolgens opgenomen in de individuele rapportages. Daarin worden grafisch de verschillen met de leerling zichtbaar gemaakt. 

 

Stap 12: Andere producten

Als u klant bent van de SAQI of SVL en de SAQI of SVL heeft afgenomen, is er mogelijk behoefte aan verklaringen voor eventuele zwakke schoolhoudingen van sommige leerlingen. Soms kan een verklaring gevonden worden in bijvoorbeeld pestgedrag of schoolveiligheid. Maar soms is er een andere reden zoals dyslexie of ADHD. De screeningsvragenlijst DVLO zou dan kunnen worden afgenomen of een dyslexietest. Als u dit wilt, dan hoeft u voor deze producten niet opnieuw een aanvraag te doen. U kunt op de homepage dan het gewenste product aanklikken. Vervolgens kunt u hier weer klassen aanmaken. Als de leerlingen dan in de bijvoorbeeld de DVLO weer hetzelfde leerling-nummer invullen, dan worden de resultaten gekoppeld aan die van de SVL of SAQI. Let op: dit wordt pas mogelijk in de loop van september. Binnenkort komt dan ook de mogelijkheid dat u voor een enkele leerling de resultaten van alle afgenomen vragenlijsten of tests in een enkel overzicht kunt downloaden.

Print instructie: Print instructie